دوره آموزش برنامه نویسی وب چیست؟

Saleh Sayyadi
5 min readNov 22, 2020

آموزش برنامه نویسی وب چیست؟

سلام، امیدوارم حال شما خوب باشه.

دراین مقاله می خوایم بفهمیم آموزش برنامه نویسی وب (تحت وب) به چه معناست؟

شاید شما هم در سایت های مختلف تبلیغات گسترده ای دیده باشید که آکادمی ها و آموزشگاه های مختلف با عنوان آموزش برنامه نویسی وب منتشر کرده اند. ما اینجاییم تا به شما با زبان ساده بگیم که آموزش برنامه نویسی وب اصلا یعنی چی؟!

امروز کافه دستیار می خواد یکی از دغدغه های شما رو برطرف کنه ، :

· یعنی برنامه نویس وب کیه ؟

· تفاوت بین طراح سایت (web designer) و برنامه نویس وب ( web developer ) چیه؟

· و اینکه به صورت کلی بفهمیم دوره آموزش برنامه نویسی وب می خواد چی به ما یاد بده؟

آموزش برنامه نویسی وب؛ برنامه نویسی وب چیست ؟

برنامه نویسی در اصطلاح به قرار دادن کدهای از پیش تعریف شده در کنار هم در چهارچوب یک زبان برنامه نویسی خاص گفته می شود که در نهایت برنامه نویس یک فایل تدوین شده دارد که می تواند آن را در اختیار دیگران قرار دهد.اما اگر همین کدها را برای ایجاد یک سرویس آنلاین در کنار هم قرار بدیم ، برنامه نویسی تحت وب نامیده می شه . به عنوان مثال یک اپلیکیشن تحت وب را با برنامه نویسی تحت وب می نویسند .همچنین یک وب سایت را با زبانهای برنامه نویسی تحت وب نگارش می کنند .

اشتباه نکنید!!!

طراح یا برنامه نویس وب؟ مسئله این است…

آموزش برنامه نویسی وب؛ تفاوت بین برنامه نویس و طراح سایت چیست؟

طراح وب یا web designer کیست؟

سبک و استایل، گرافیک، رابطه کاربری، طراحی و محل قرارگیری المان های سایت و تمام جنبه های ظاهری و قابل مشاهده برای کاربر سایت برعهده طراح وب می باشد. به عبارتی دیگر طراحی وب مجموعه قواعدی برای ایجاد، نگه داری و تدوین جنبه های ظاهری سایت می باشد. طراح سایت معمولا آشنا به ابزار ها و برنامه های گرافیکی مثل فتوشاپ، ایلستریتور و … است و همچنین باید آشنایی نسبی به HTTP و CSS داشته باشد. علاوه بر این ، یک طراح وب باید دانش خوبی در زمینه رابط‌ کاربری (UI) و تجربه‌کاربری (UX) نیز داشته باشد تا بتواند قبل از پیاده‌سازی، مدلی از طراحی موردنظر را ارائه دهد و پس از پیاده‌سازی سایت نیز، آن را به خوبی برای استفاده کاربران بهینه سازی کند.

برنامه نویس وب یا web developerکیست؟

تمام پردازش هایی که در پشت پرده سایت یا وبسایتی که در حال تماشای آن هستید، ساخت و پشتیبانی کامل یک سایت نیاز به کد نویسی تخصصی تحت وبی دارد که انجام همه این امور بر عهده برنامه نویس وب است.

میتوان گفت در مجموع ما سه نوع برنامه نویس وب داریم :

· توسعه دهنده (Back-End ) : شکل‌گیری هسته ساختاری و ارتباطی یک سایت مربوط به این بخش می باشد . توسعه‌دهندگان با زبان‌هایی مانند Java، SQL و … به کار با سرور و پایگاه‌ داده‌ ها می‌ پردازند و مانند یک مهندس عمران، بنا و اسکلت سایت را می سازند .

· توسعه دهنده ( Front-End ) : حال این ساختمان محکم و پیچیده، برای نمایش به کاربران و قابل استفاده شدن به یک معماری داخلی زیبا و قابل فهم نیازمند است. توسعه دهنده Front-End که طراح وب نیز به شمار می رود، کسی است که با توانایی خود استفاده از سایت را برای ما ممکن می‌سازد و ظاهر زیبایی به آن هدیه می کند.

· توسعه دهنده(Full-Stack) : برنامه نویسی که از عهده هر دو بخش بالا بربیاید، توسعه دهنده Full-Stack نام دارد. چنین فردی در همه زمینه‌های ساخت یک سایت تخصص دارد و می‌تواند بخش فنی را به دست بگیرد.

آموزش برنامه نویسی وب؛ طراح و برنامه نویس وب دو روی سکه سایت ما :

حقیقت ماجرا این است که که طراح و برنامه نویس وب به هم وابسته هستند. یک طراح وب، بعد از طراحی ظاهر و شکل و شمایل یک وب سایت، آن را باید تحویل برنامه نویس بدهد که بتواند ارتباط آن سایت را با پایگاه داده ( Data Base ) برقرار سازی بکند.

آموزش برنامه نویسی وب؛ انتخاب زبان، روشنگر مسیر کار در زمینه برنامه نویسی وب

در این قسمت به چهار تا از مهم ترین و پر طرفدار ترین زبان های برنامه نویسی اشاره می کنیم که سعی داریم آن ها را به زبان ساده و به طور مختصر برای شما عزیزان شرح دهیم :

· زبان پی اچ پی ( php) :

پی اچ پی یه زبان برنامه نویسی پیشرفته برای طراحی وب است که مخفف کلمه Hypertext Preprocessor و به معنای پیش پردازنده ابر متن می باشد که در ابتداphp از عبارت personal homepage به معنی صفحه خانگی شخصی گرفته شده بود. میتوان از پی اچ پی به عنوان زبان برنامه نویسی عمومی استفاده کرد. در حقیقت این زبان یه زبان اسکریپت نویسی رایگان و متن باز است که روی سرور اجرا میشه.

· زبان ای اس پی دات نت ( ASP.NET ) :

ای اس پی مخفف کلمات Active server page به معنای صفحه سرور فعال است .این زبان اسکریپت نویسی برای سفارشی سازی صفحات وب استفاده می شود ،مخصوصا برای سازمان های بزرگ که برای نرم افزار های تحت وب خود از آن استفاده میکنند.

· زبان پایتون ( Python) :

پایتون زبان برنامه نویسی دیگری است که زبانی با یادگیری روان و آسان محسوب میشود و از همین رو بسیاری از برنامه نویس های تازه کار آن را به عنوان اولین زبان برنامه نویسی خود بر میگزینند ،زیرا پایتون به عنوان یک زبان چند منظوره ساخته و توسعه داده شده است و محدود به توسعه نوع خاصی از نرم افزار ها نیست . کاربرد آن در زمینه توسعه سریع نرم افزارهای کاربردی است که درجای خود دارای جذابیتی بالایی است.

· زبان روبی ( Ruby) :

روبی یک زبان برنامه نویسی انعطاف پذیر، پویا و شیئ گراست. روبی ویژگی های نگارشی پرل و شیئ گرایی اسمال تاک را باهم در خود جای داده است. این زبان، زبانی متن باز و رایگان جهت کپی، تغییر و توزیع است . همچنین این زبان در میان ده زبان برنامه نویسی برتر از دید شاخص های اندازه گیری مثل TIOBE است.

نتیجه گیری :

از مطالب گفته شده میتوان این نتیجه گیری را انجام داد که:

از بین کلیه علوم موجود در دنیای مجازی و کسب و کار های اینترنتی ، برنامه نویسی وب تخصصی با درآمد بالاست که قطعا در هر شرایطی میتوانیم ازآن کسب درآمد کنیم. بدیهی است که که با دیدن آموزش ها و شرکت در دوره های آموزشی تخصصی و متناسب با این حیطه، می توانیم از علوم و فنون بسیار زیبا و کاربردی این علم نهایت استفاده را ببریم.

قطعا همه ما میدانیم که برای آموزش این دسته از حرفه ها ، آموزشگاه ها و آکادمی های زیادی تبلیغات انجام میدهند که طبیعی است ما باید در ابتدا برای انتخاب دوره و یا آموزشگاه مناسب خود ، زبان برنامه نویسی دلخواه خودمان را انتخاب کنیم و در مرحله بعد با در نظر گرفتن علایق ، آینده شغلی و کارایی آموزشگاه و دوره مد نظرمان ، دست به انتخاب بزنیم.

خب دوستان عزیز به آخر مقالمون رسیدیم ، امیدوارم از مطالبی که سعی کردیم به زبان ساده برای شما عزیزان بنویسیم نهایت استفاده را برده باشید.

همچنین شما میتوانید از بقیه اطلاعات و مقالاتی که همکاران عزیزمون در این وبسایت قرار دادند استفاده کنید تا با مجموع نظرات بتوانید انتخاب کامل تر و صحیح تری را داشته باشید.

--

--